top of page
Janicki

baryton

Michał

Janicki

Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dr R. Gierlacha.

Zadebiutował w 2017 roku w Operze Wrocławskiej jako student Bardos w operze Cud Mniemany czyli Krakowiacy i Górale W. Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego w reżyserii B. Wiśniewskiej. Kilka miesięcy później na Scenie Kameralnej Opery Narodowej zagrał Oniegina w operze P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin w reżyserii R. Cieśli. W swoim repertuarze ma także role mozartowskie: Don Giovanniego i Hrabiego, które wykonuje na deskach Polskiej Opery Królewskiej w reżyserii R. Peryta. 

W reżyseriach J. Stokalskiej kreuje kolejne postaci – Guglielma w operze mozartowskiej Cosi fan tutte i Serpolla w Scene Buffe A. Scarlattiego. U boku maestry Olgi Pasiecznik zagrał Eneasza w operze H. Purcella Dydona i Eneasz w spektaklu rejestrowanym przez stację TVP Kultura w reż. N. Kozłowskiej. Na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego występuje  w rolach operetkowych, tj. Notariusza Kisza w Księżniczce Czardasza I. Kalmara w reż. M. Znanieckiego, a w sezonie 2019/20 na scenie pojawił się jako Cascada w Wesołej Wdówce F. Lehara w reż. H. Konwińskiego.

Koncertuje w Polsce i zagranicą z towarzyszeniem orkiestr pod kierownictwem wybitnych dyrygentów, takich jak: Kai Bumann, Łukasz Borowicz, Jurek Dybał, Ruben Silva, Kajsa Boström, Adam Banaszek, Marta Kluczyńska, Szymon Morus, Arif Dadashev, Grzegorz Wierus, Rafał Kłoczko, Grzegorz Brajnera, Dawid Runz. Z powodzeniem wykonuję repertuar nie tylko operowy czy operetkowy, ale także oratoryjno-kantatowy, a ostatnio również aranżacje pieśni na orkiestrę. Pracuje z wybitnymi pianistami kameralistami: m.in. z Lechem Napierałą, Laurą Kluwak-Sobolewską, Emilianem Madeyem, Katarzyną Rzeszutek, koncentrując swoją działalność artystyczną na popularyzacji mniej znanych pieśni polskich, niemieckich i rosyjskich.

Umiejętności wokalne i interpretacyjne szlifował na kursach mistrzowskich m.in. maestro Siergieja Leiferkusa, damy Felicity Lott, maestro Marca Minkowskiego, maestro Ryszarda Karczykowskiego, Pierangelo Pelucchiego.

Jest finalistą i laureatem ponad dwudziestu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m. in. I miejsca na XVI Międzyuczelnianym Konkursie W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej, Katowice, (2018), I miejsca na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Złote Głosy w Warszawie (2017), II miejsca na XX Międzynarodowym Konkursie Mikulasa Schneidera-Trnavskiego w kategorii drugiej (mężczyźni urodzeni po 1982 r.) w Trnavie, Słowacja (2017), I miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach (2017), I miejsca i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie arii Mozarta na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (2016).

Trzykrotny Stypendysta Ministra Kultury i Edukacji, tj. stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne, a także na działalność koncertową w ramach autorskich pomysłów programowych: Muzyka Niepodległa oraz Koncerty Balkonowe.




bottom of page