top of page
Janda

bas-baryton

Artur

Janda

Artur Janda – Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej „La Tempesta”, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach:  Orbazzano („Tankred” - G. Rossini), Alidoro („Kopciuszek” – G. Rossini), Selim („Il Turco in Italia” - G. Rossini), Imeneo („Imeneo” – G. F. Haendel), Orfeo („Orfeo ed Euridice” - C. W. Gluck), Figaro („Le nozze di Figaro” - W. A. Mozart), Papageno („Die Zauberflöte” - W. A. Mozart), Masetto („Don Giovanni” – W. A. Mozart), Dulcamara („Napój Miłosny” – G. Donizetti), Marszałek („Halka Wileńska” – S. Moniuszko), Azariasz („The Burning Fiery Furnace” – B. Britten), Sewer („Polieukt” – Z. Krauze), Profesor („Operetka” - M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze „Superfluminy” S. Sciarrino.

Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w roli Pallante („Agrippina” - G. F. Haendel), Zoroastro („Orlando” - G. F. Haendel) oraz Melisso („Alcina” - G. F. Haendel).

Jako „Il Malaspina” w „Luci mie traditrici” S. Sciarrino,  wystąpił na festiwalu „Warszawska Jesień”(2016) oraz na festiwalu „NODO” w Ostravie (2018).

Od listopada 2016 roku współpracuje  z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie śpiewając partie Zbigniewa w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki oraz Escamilla w „Carmen” G. Bizeta.

Występuje również gościnnie w Operze Wrocławskiej (Rossini - ”Cenerentola”, Możdżer - „Immanuel Kant”), w Operze Nova w Bydgoszczy (Mozart - ”Le nozze di Figaro”, Donizetti - „Napój Miłosny”) , w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Bernstein – „Kandyd”, Cagnoni - „Don Bucefalo”, Beethoven - „Fidelio”) oraz w Polskiej Operze Królewskiej (Haendel - „Rodelinda”).

Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, m.in.: J.S.Bach – „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll”, „Weihnachtsoratorium”, G. F. Haendel - „Mesjasz”, J. Haydn– „Pory Roku”, „Stworzenie Świata”, „Teresian Messe”, W. A. Mozart – „Requiem”, „Krönung Messe”, G. Fauré – „Requiem”, K. Kurpiński – „Te Deum”, W. Kilar – „Te Deum”.

Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012 - 2015 ) otrzymał dwie nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW”.

W 2018 roku otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii „ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA” za nagranie „Antonio Caldara- Maddalena ai piedi di Cristo”.

W latach 2019 i 2020 został nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „NAJLEPSZY ŚPIEWAK OPEROWY”.

W roku 2020 został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi.




bottom of page