top of page
Szerszeń

baryton

Adam

Szerszeń

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Michaliny Growiec. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury.

W latach 1998-2002 śpiewał w zespole Camerata Silesia, z którym koncertował w kraju i za granicą, dokonał wielu prawykonań oraz nagrał 5 płyt CD, w tym z Emmą Kirkby. Na scenie operowej zadebiutował tytułową rolą w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiesława Ochmana w Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 2002-2005 był solistą tego teatru. Od 2003 r.  współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Odbył z tym teatrem kilka tournées zagranicznych. Od 2004 r. jest też gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Jest również wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Artysta ma w swoim repertuarze wiele partii barytonowych, między innymi w takich operach jak: Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fidelio Ludwiga van Beethovena, Carmen Georgesa Bizeta, Aida, Traviata, Ernani, Don Carlos, Bal maskowy, Dwaj Foskariusze, Stiffelio Giuseppe Verdiego, Andrea Chenier Umberto Giordano, Dama pikowa, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Halka, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Cyganeria Giacomo Pucciniego, Student żebrak Carla Millöckera.

Dorobek artystyczny Adama Szerszenia obejmuje również dzieła oratoryjno-kantatowe, są to między innymi: Johann Sebastian Bach – Magnificat, Ich habe genug; Joseph Haydn – Stabat Mater, Stworzenie świata; Ferenc Liszt – Via Crucis; Johannes Brahms – Niemieckie requiem; Gabriel Faurée – Requiem; Giacomo Puccini – Missa di gloria; Ariel Ramirez – Misa Criolla; Karol Szymanowski – Stabat Mater oraz cykle pieśni: Johannes Brahms – Vier ernste Gesänge; Antonín Dvořák – Pieśni cygańskie; Gustaw Mahler – Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder; Maurice Ravel – Trzy pieśni Don Kichota do Dulcynei, Pieśni do słów Mallarmé; Józef Świder – Chamber Music; Tadeusz Baird – Cztery sonety miłosne.

Artysta występował na wielu renomowanych festiwalach, między innymi: Warszawska Jesień (1999, 2001, 2004), Anima Mundi w Pizie (2001, 2003), Gaude Mater w Częstochowie, Śląska Trybuna Kompozytorów w Katowicach, Ave Maria w Czeladzi, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie Zdroju, Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal Hoffmanowski w Poznaniu, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Busku Zdroju…

Artysta występuje z orkiestrami filharmonicznymi w kraju i za granicą. Kilkakrotnie śpiewał w Studio S-1 Polskiego Radia w ramach Euroradio (transmisja na żywo do krajów Europy). Dokonał nagrań archiwalnych dla radia i telewizji. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie ...




bottom of page