top of page
Hossa

sopran

Iwona

Hossa

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowywała publiczność i zdobywała uznanie krytyki.

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej (1998). Artystka zadebiutowała partią Violetty w operze „Traviata” Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu i została solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą.

Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w operze „Uprowadzenie z Seraju” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w operze  „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa). W 1995 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury Sztuki, a w 1998 r. Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, między innymi w Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwalu Sacrum Profanum, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech.

Bogaty reapertuar artystki obejmuje muzykę od baroku do współczesności. Znajduje się w nim kilkadziesiąt partii operowych, operetkowych, muzyka oratoryjno-kantatowa oraz pieśni.

Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, między innymi Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, między innymi „Stabat Mater” i „Litania do Marii Panny” Karola Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC „Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz”, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”. Nagrała również CD z muzyką Krzysztofa Pendereckiego („Siedem Bram Jerozolimy” i „Lieder der Vergänglichkeit”), oraz DVD z „Passio et Mors Domini Nostri secundum Lucam” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny.




bottom of page